Прочетен: 1349 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 26.03.2016 22:55
I Петрово 3 гл.
18. Защото и Христос един път пострада за греховете, Праведният за неправедните, за да ни приведе при Бога, бидейки умъртвен по плът, а оживотворен по Дух;
19. с който отиде да проповядва на духовете в тъмницата,
20. които едно време бяха непокорни, когато Божието дълготърпение ги чакаше в Ноевите дни, докато се правеше ковчега, в който малцина, тоест, осем души, се избавиха чрез вода.
Този текст е интерпретиран от някои много не правилно, като схващанията за него са, че Исус е слязъл в "ада" да говори на някои "живи хора", и че им е дал втори шанс да се покаят и поправят грешките си ? Това е в абсолютен разрез и противоречие с цялата Библия, защото след смърт покаяние няма!
Евреи 9 гл.
27. И тъй като е определено на човеците ВЕДНЪЖ да умрат, а след това настава Съд;
След физическата смърт на човека, повече няма втори шанс за поправление, но следва пришествието на Господа, възкресение и съд!
18 стих "бидейки умъртвен по плът, а оживотворен по Дух"
Говоренето на Исус на тези духове е станало едва след като Той е бил възкресен по Дух (Святия Дух), а не преди това; просто защото Исус е бил в гроба и то мъртъв!
Сега интересното е, кои са тези духове в тъмница дето Христос им е говорил?
В Новия Завет думата духове, почти винаги се отнася и прилага за демони или ангели - (Матей 10:1, 12:45 Марка 1:27, 3:11 Лука 4:36 Деяния 5:16, 8:7, 19:12 1Тимотей 4:1 Евреи 1:14 Откровение 1:4, 3:1 16:13-14 и мн.др.).
Във второто си послание, Апостол Петър дава повече светлина в същия контекст и изказ за това събитие:
II Петрово 2 гл.
4. Защото, ако Бог не пощади и ангели, когато съгрешиха, но ги хвърли в мрака на най-дълбоките ровове, вързани с вериги мрачни и ги предаде да бъдат вардени за съд;
5. и ако не пощади стария свят, но опази с още седем души Ной, проповедника на правдата, когато нанесе потоп върху нечестивия свят;
Нека разгледаме паралелите и синонимите между двата текста в думите на Петър:
"духовете" > "ангели"
"бяха непокорни” > "съгрешиха"
"бяха в тъмница" > "хвърлени в мрак"
Употребената дума в стих 4 - “мрака на най-дълбоките ровове” е “Тартарос”.
[Тартар - (на гръцки: “Τάρταρος”), в древногръцката митология е дълбока бездна (затвор) построена от Хефест -(Хефест в древногръцката митология е покровител на огъня и обработката на метала като ковач. Символът му е наковалня. Докато другите богове съдят хората, водят войни, ходят на лов, Хефест в най-голяма степен може да се нарече занаятчия - трудещия се най-много бог), най-мрачното място в подземния свят, затвор за победените богове (демони), и титани, място за наказаните от боговете].
Според мен, Петър съвсем умишлено е употребил думата “Тартар”, като едва ли е имал в предвид хора?
Смятам, че Петър ни разкрива, че тук става дума за падналите ангели (демоните), които Бог е изгонил от небето като е ограничил окончателно достъпа им до Него. Също и в посланието на Юда се говори за тези изгонени демони:
Юда 1 гл.
6. и че ангели, които не опазиха своето достойнство, но напуснаха собственото си жилище, - Той ги държи под мрак във вечни връзки за съда на великия ден;
Метафората - тъмница, мрак, тъмнина, означава отделяне от Бога:
"Изведи из ТЪМНИЦА душата ми, за да слави името Ти; Праведните ще се съберат около мене, Защото ще постъпваш щедро към мене." (Псалми 142:7)
"Призовах името Ти, Господи, от най-дълбоката ТЪМНИЦА." (Пл.Еремия 3:5)
"Тъй като някога си бяхте ТЪМНИНА, а сега сте светлина в Господа, обхождайте се като чада на светлината." (Ефесяни 5:8)
"ако при това си уверен в себе си, че си водител на слепите, светлина на тия, които са в ТЪМНИНА." (Римляни 2:19)
"И известието, което чухме от Него и възвестяваме на вас, е това, че Бог е светлина, и в Него няма никаква ТЪМНИНА." (1Йоаново 1:5)
"Те са безводни кладенци, мъгли тласкани от буря, за които е запазена мрачна ТЪМНИНА." (2Петрово 2:17)
"Аз Господ те призовах в правда, И като хвана ръката ти ще те пазя, и ще те поставя за завет на людете, за светлина на народите, за да отвориш очите на слепите, да извадиш запрените от затвор, и седящите в мрак из ТЪМНИЦАТА." (Исая 42:6-7)
Нека се върнем и видим кога е станала тази война, след което сатана и демоните му, са били свалени окончателно:
Откровение 12 гл.
5. И тя (жената-църквата) роди мъжко дете (Исус), което има да управлява всичките народи с желязна тояга; и нейното чадо бе грабнато и занесено при Бога, дори при Неговия престол.
6. И жената побягна в пустинята, гдето имаше място, приготвено от Бога, за да я хранят там хиляда двеста и шестдесет дни.
7. И стана война на небесата: Излязоха Михаил и Неговите ангели да воюват против змея; и змеят воюва заедно със своите ангели;
8. обаче, те не надвиха, нито се намери вече място за тях на небето.
9. И свален биде големият змей, оная старовременна змия която се нарича дявол и сатана, който мами цялата вселена; свален биде на земята, свалени бидоха и ангелите му заедно с него.
10.И чух силен глас на небесата, който казваше: Сега дойде спасението, силата и царството на нашия Бог и властта на Неговия Христос; защото се свали клеветникът на нашите братя, който ги клевети денем и нощем пред нашия Бог
11. А те го победиха чрез кръвта на Агнето и чрез словото на своето свидетелствуване; защото не обичаха живота си до толкоз, щото да бягат от смърт.
12. Затова, веселете се, небеса и вие, които живеете в тях. Но горко на вас, земьо и море, защото дяволът слезе у вас много разярен, понеже знае, че му остава малко време.
Тази война става след Възкресението на Христос, точно както казва Петър: "умъртвен по плът, а оживотворен по Дух", т.е. възкресен чрез Духа, върнат към живот. След като Исус възкръсва, Той първо се възнася на небето преди да отиде и да се яви на учениците, като отива при Отец, получава цялата власт и след това обезоръжава началствата и властите (Сатана и демоните му) пленява ги и ги сваля от небето завинаги (Откр.12:7-9);
Ефесяни 4 гл.
8. Затова казва: - "Като възлезе на високо, ПЛЕН ПЛЕНИ и даде дарове на човеците".
9. А това "възлезе" що друго значи, освен че преди това бе слязъл в местата по-долни от земята (шеол-гроба-смъртта).
10.Тоя, Който е слязъл, е същият, Който и възлезе по-горе от всичките небеса, за да изпълни всичко.
Матей 28 гл.
18. Тогава Исус се приближи към тях и им говори, казвайки: Даде Ми се ВСЯКА ВЛАСТ на небето и на земята.
Още преди възкресението, чрез пророческият Си поглед, Христос вижда сатана и демоните окончателно свалени от небето:
Йоан 12 гл.
31. Сега е съдба на този свят; сега князът (сатана) на този свят ще бъде изхвърлен вън.
Лука 10 гл.
18. А Той им рече: Видях Сатана да пада от небето като светкавица.
Според разгледаните стихове от посланието на апостол Петър в техният контекст и в контекста на Библията, то ние заключаваме, че след възкресението Си, Исус говори на демоните и сатана, които са били непокорни на Бога, като възвестява Своята победа над тях и ги сваля от Небето окончателно, като ги затваря на нашата планета без да могат повече да имат достъп до никъде; образно казано "вързани" в очакване присъдата си от Бога, когато Исус отново се завърне при второто Си пришествие! Амин.
Приложение към 1Петрово 3:19:
"беше умъртвен по плът, а оживотворен по Дух; с който ОТИДЕ (гръцката форма на глагола "poreuō", се отнася за действие СЛЕД оживотворяването-възкресението на Христос),... да ПРОПОВЯДВА - (тук глагола в оригинал е "kēryssō", което значи - ПРОГЛАСИ, ВЪЗВЕСТИ, а не проповядва, т.е. няма общо с проповядване на "евангелиос", благата вест, но възвестяване на победата на Христос)... на духовете в тъмницата".